גיבוש הגרעין למדינה היהודית: 1947-1882

מאז ימי המקרא ועד לימינו אנו, היה ליהודים וליהדות קשר בלתי-ניתן לערעור לציון, לארץ ישראל, לארץ הקודש, או למה שכונה על-ידי המעצמות הגדולות לאחר מלחמת-העולם הראשונה בשם פלשתינה. התוכנית במאה ה-19 להקים מדינה יהודית חייבה קיום אוכלוסייה וטריטוריה. הזהות היהודית, האנטישמיות והכישלון בהשגת שוויון אזרחי ביבשת אירופה זירזה את ההגירה היהודית למסגרות דמוקרטיות ואת האפשרות להקים מדינה יהודית. האוכלוסייה היהודית בפלשתינה גדלה מ-25,000 בשנת 1882 ל-600,000 בשנת 1948, עם 400,000 יהודים בפלשתינה עוד לפני 1940. בעלות יהודית על קרקעות גדלה מ-450,000 דונם (דונם = רבע אקר) ל-1.4 מיליון דונם בשנת 1940, ולשני מיליון דונמים בינואר 1948. הצמיחה הפיזית והדמוגרפית במהלך שבעים השנים הללו הייתה יציבה אך לא אחידה. על ידי מיפוי גאוגרפי של 315 היישובים היהודיים שנבנו בתקופה זו נפרשת טביעת-הרגל של המדינה, ואיתה הסבר חזותי פשוט לאופן בו הגדיר האו”ם את הגבולות המוצעים עבור המדינה היהודית והמדינה הערבית בתוכנית החלוקה שלו משנת 1947. את עשרים המפות מלווים הסבר תמציתי על מספרי העלייה ומסמכי מקור הפורשים את סיפור הקמת המדינה היהודית. תודה מיוחדת לרוני אשל ולטל גרינפאס-דוד, אשר התחילו איתי את הפרויקט הזה בשנת 2010. הערכתי העמוקה גם למתמחה  Emory Institute for the Studyof Modern Israel שלנו, גבריאל אפשטיין, על עדכון מצגות הפאוור-פוינט הבסיסיות שלנו באמצעות כישוריו הגרפיים הטכנולוגיים והיצירתיים. כל האחריות לפרוזה ולבחירת השפה המשמשת ב”גיבוש הגרעין למדינה היהודית: 1947-1882″ מוטלת עליי בלבד. (לצורך שימוש בקובץ PDF זה למטרת לימוד, אנו ממליצים להקרין אותו על מסך או להדפיסו).

קן שטיין, אוגוסט 2019


“קן שטיין הפיק כלי רב-ערך נוסף להעשרת מורים, תלמידים וקהל רחב בנושא האתגרים שבהקמת מדינת-ישראל אל נוכח איבה ואלימות בלתי-פוסקים. “גיבוש הגרעין למדינה היהודית: 1947-1882″ הוא מאמר ברור ותמציתי המנתח אירועים ומסמכים משמעותיים לצד מפות ונתונים חיוניים ומבהירים. אפילו מומחים בהיסטוריה של ישראל יראו במסמך זה מקור שימושי ובעל-ערך ושיטה מקורית לגישה אל הסכסוך המורכב ממנו נבעה מדינת ישראל”.

פרופסור אילן טרואן, אמריטוס במכון לופין להיסטוריה של העת החדשה, אוניברסיטת בן-גוריון, ואמריטוס במשפחת סטול, לימודי ישראל, אוניברסיטת ברנדייס

“פרופסור קנת’ שטיין, סמכות מובילה בתולדות ארץ-ישראל/פלשתינה והסכסוך הישראלי-ערבי, מציע תיאור מרתק, תמציתי, מאיר-עיניים וקולח של התהליכים שהובילו להקמת מדינת-ישראל. ב-34 עמודים בלבד של טקסט ושל מפות מעוצבות בקפידה ופוקחות-עיניים, הוא מצליח להסביר היסטוריה מורכבת ומלאת התרחשויות. באמצעות ניתוח של כל שלבי פרויקט בניין המדינה הציונית משנת 1882 עד 1949, מדגים פרופסור שטיין כי הקמת מדינת ישראל הייתה, בראש ובראשונה, תוצאה של האסטרטגיה הציונית המכוונת והמנוהלת היטב של רכישת קרקע ושל התיישבות. מאמר זה הוא כלי מצוין לשימוש בכיתה וחומר קריאה טוב ופשוט עבור כל מי שמתעניין בתולדות פלשתינה, הציונות והסכסוך הישראלי-ערבי”.

פרופסור יואב אלון, המחלקה להיסטוריה של המזרח-התיכון ושל אפריקה, אוניברסיטת תל-אביב

“מאמרו האחרון של קן שטיין בנושא הקמת המדינה היהודית הוא מפורט ומעשיר. באמצעות ציטוטים של דמויות מפתח, כמו תיאודור הרצל וחיים ויצמן, תיעוד-מקור עיקרי, ומפות מפורטות, שופך המאמר אור על האופן בו נוצרה מדינת-היהודים, לאורך סדרה של גלי עלייה. שטיין חושף במומחיות מדוע הפכה הציונות לתנועה בולטת, מה היה שונה בכל עלייה, ומה היה תפקיד הקהילה הבינלאומית. זהו חומר קריאה חשוב עבור כל מי שמתעניין בהקמת מדינת ישראל. כולנו אסירי-תודה לקן שטיין על חוכמתו ונכונותו לעשות את מה שהוא אוהב לעשות – להיות מורה נעלה”.

דוד מקובסקי, חבר של כבוד בזיגלר ומנהל מכון וושינגטון לפרויקט מדיניות המזרח הקרוב בנושא תהליך השלום במזרח-התיכון.

PDF